Jdi na obsah Jdi na menu
 


Lékaři: Kofein škodí více dennímu spánku

1. 11. 2006

Lékaři: Kofein škodí více dennímu spánku

spánek

Kofein překvapivě podle vědců nočnímu spánku neškodí.

New York - Kofein má silnější rušivý vliv na denní spánek a zkracuje fázi REM.

Vyplývá to z nového průzkumu doktorky Julie Carrierová a jejích kolegů z nemocnice Hopital du Sacre-Coeur de Montreal v Quebecu.

"Kofein funguje jako prostředek k  potlačování negativních důsledků spánkové deprivace na bdělost a výkonnost," uvádí Julie Carrierová.

"Naše výsledky naznačují, že konzumace kofeinu před spaním v netradiční době, například v noci, může mít o dost výraznější negativní vliv na kvalitu spánku. Je známo, že konzumace kofeinu během noci zhoršuje usínání i kvalitu spánku, říká Julie Carrierová.

Spánek po kofeinu není hluboký

Podle jejích slov má kofein ještě silnější vliv, když se lidé snaží dohnat spánkový deficit během dne.

Vědci podávali 34 lidem kofein nebo placebo v dobu, kdy chodí obvykle spát. O měsíc později strávili účastníci průzkumu jednu noc beze spánku, a ráno si měli jít lehnout hodinu poté, co obvykle vstávají.

Předtím jim vědci opět podali placebo nebo kofein. Lidé, kteří brali kofein, měli větší problém usnout a strávili delší dobu v mělké fázi spánku a kratší dobu v hlubokém spánku (slow wave slep).

Kofein nemá vliv na spánek v noci

Při denním spánku měli účastníci ještě větší problémy usnout. Celkově také spali kratší dobu a strávili kratší dobu ve fázi REM. Na délku nočního spánku nemá kofein vliv.

Podle Julie Carrierové má silnější vliv kofeinu během dne souvislost s tím, že lidé se snaží usnout v nepřirozenou dobu a jejich biorytmus jim nařizuje, aby zůstali vzhůru.

Fáze hlubokého spánku trvá déle během dne, kdy se člověk snaží dohnat spánkový deficit, protože pomáhá překonat biorytmus.Kofein totiž zkracuje fázi hlubokého spánku, a proto je snadnější zažitý biorytmus překonat.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

postuně snižovat dávky

(poole-anka, 6. 5. 2007 20:05)

zkuste postupně snižovat dávky-místo 6-8 l. denně pijte měsíc nebo dva treba 7 l. denně další tři měsíce jen 6 l. denně,další 4 měsíce jen 5 l. denně a tak dále.....prostě každý měsíc snižte dávky...lepší by bylo dělat to déle nez na to spěchat......

6-8 litrů pepsi bez cukru denně

(Michal, 25. 3. 2007 0:11)

Dobrý den.Nemám žádné zdravotní potíže,netrpím nadváhou a žiju aktivním sportovním životem.Je mi 23 let.Mám jednu otázku.Piju 6 litrů pepsi max (pepsi bez cukru) denně.Prokládám to jedním litrem vody denně.V posledních několika měsících jsem spozoroval to,že jak si déle než 12 hodin nedám tento nápoj tak mě začne hodně bolet hlava a bolesi ustanou až ve chvíli kdy se opět napiju,nebo odezní až po dvou dnech,ale to většinou takovou pauzu nemám.Už po několika hodinách bez napití je mi nepříjemně psychicky a když se napiju dostaví se až blažený pocit úlevy.Myslel jsem že jsem závyslí na kofeinu ale není tomu tak jelikož když se to snažím nahradit třeba šálkem kávy nebo něčím jiným co obsahuje kofein tak mě to nepomůže.Zajímalo by mě tedy jaká látka obsažená v nápoji PEPSI MAX bez cukru může způsobovat tuto závislost?
V takto velkém množství piju tento nápoj už asi druhým rokem.Předtím jsem zhruba šest let pil jen něco do dvou litrů denně.Chtěl bych se toho zbavit ale nevím kde a jak začít pokud toho chtěl docílit bez návštěvy lékaře.Pomůžete mi?Předem děkuji za odpověď na moji otázku.Michal